Lotte Petri excellerer som sædvanligt i bestialske mord og gys der helt automatisk får læseren op af stolen – og ud for at tjekke, om hoveddøren nu er låst. Ikke helt uventet skal vi igen fascineres af en seriemorders utilgængelige logik.
Det begynder med fundet af et skelet på en mark. Skelettet er gravet langt ned, og det ligger i en sær position. Politiet med Sofie Engell i spidsen finder hurtigt ud af, at skelettet nok har ligger der tyve – tredive år, og måske ville der ikke være sket så meget mere, hvis der ikke netop var dukket et nyt lig op med de samme mærkelige karakteristika. Dette sidste lig er blot langt mere eksponeret. Og så dukker det næste lig op, og på en vej i Sverige finder man i en grøft en ung såret pige, der har umiskendelige lighedstræk med de afdøde danske piger. Mod forventning overlever hun sine skader og kan fortælle politiet noget om den mand, der har tortureret hende.
Politiet fanger en mand der fint matcher morderens profil, men Sofie mener ikke, at den nyligt fængslede vil være i stand til at begå de brutale mord. Sofie får ret, og det er i øvrigt klart hendes stærkeste side: Hun har en baggrund som cand. psych., og hendes intuition er næsten ufejlbarlig, men ikke mere end, at hun konstant havner i situationer der er livstruende for hende selv.
Med Sofies typisk nordiske opdagerprofil er hun naturligvis nødt til at have lig i lasten, og det har hun. Hun har en traumatisk baggrund fra et parforhold med en psykopat. Hun brænder varm på en kollega og må opleve den forsmædelse, at han jagter alt af hunkøn. Og så er der flere der er efter Sofies liv. Hun må kæmpe for opklaringen, for sit liv og for at score markedets hotteste kandidat.
Tandsamleren har mange fine gru- og gysmomenter, og det er rart at se, at virkelig ondskab ikke er krimilitteraturen helt fremmed. Det er ikke Petris bedste krimi, dertil har den for mange elementer fra andre af hendes værker, men derfor kan den sagtens holde sin læser helt oppe på mærkerne.
Tandsamleren
Blodengel
Lotte Petri
379 sider
e-bog/lydbog
Udgivet: 2019
Birte Strandby