Som i filmen All About Eve fra 1950, Somerset Maughams roman Theatre, eller for nylig som i filmen Applaus med Paprika Steen, tager Inge Lise Hornemann fat i den modne skuespillerinde med det altopslugende engagement, og hun er ikke nogen kedelig dame.
Privat har hun, Toni, indrettet sig med en mand, der går tilsvarende op i sit job, og hans datter der bor hos dem hver tredje uge. Hun er klar over, at hendes alder efterhånden vil påvirke rollemulighederne, men har plantet sig solidt hos publikum og anmeldere. Problemerne opstår, da datteren ønsker at flytte ind permanent. En ulykke forhindrer at det sker, men også resten af tilværelsen påvirkes af ulykken, og Toni må tage ægteskabet, arbejdet og Henrik Ibsen op til genovervejelse.
Reelt handler det om en livskrise, der kræver en rejse tilbage til barndom og ungdom, uden at det byder på løsninger. Som hendes mor udtrykker det: Du bliver ensom, Toni.
Toni Markvard er autentisk – på en måde velkendt, og det samme kan man sige om hendes kolleger, blandt andet skuespilleren Tom, der med sine 60 år må kæmpe anderledes hårdt for sine roller. Derimod er pressens repræsentant ualmindelig ondartet grænsende til det hæmningsløst løgnagtige, men forhåbentligt karikeret.
Toni er skuespilleren, som vi gerne vil opfatte hende, med den fuldstændige dedikation. Hun er rollen, så længe stykket går, med den seriøsitet teatergængeren ville forvente af en Ipsen, Kjer eller Nørby. Det er overbevisende og indfølende roman om en konflikt hos en kvinde, der ville betragte kravene om opmærksomhed fra mand og barn som forstyrrende indgreb i hendes liv.
Forfatter: Inge Lise Hornemann
176 sider
Forlag: Gyldendal
Udgivet 19.03.2010
Birte Strandby