Har den gotiske roman fået en renæssance? Ellers kendes den vel bedst fra Poe, Henry James og især Ann Radcliffe (ex. Italieneren). Og her er en moderne dansk repræsentant for genren. Det er en særlig oplevelse, men ikke helt enkel at læse, idet denne er opbygget som en kinesisk æske med en fortælling i en fortælling i en fortælling, og til forskel fra Ann Radcliffes legendariske romaner, mangler man totalt den romantik der hos Radcliffe er det bærende element.
I stedet for romantikken er der så nogle rigtigt grimme hemmeligheder, som der skal være det i en gotisk roman, og den lidt tunge stemning med de overnaturlige antydninger er dominerende i dette fascinerende men let forvirrende univers.
Agnes og Nella tager sammen tilbage til Nellas barndomshjem Liljenholm på Sjælland for at rydde op og måske sælge godset. Det er et uhyggeligt sted, og i adskillige af værelserne er det direkte ubehageligt at opholde sig. Godsets slægt har i flere generationer fået tvillinger, og i hvert generation er den ene tvilling blevet gal og har begået selvmord, men det slutter ikke her. Nellas far og moster døde af ukendte årsager og Nellas bedsteforældre begik efter sigende selvmord. Som hos Radcliffe er der genfærd på slottet, og de plager især Agnes. Under opholdet finder de barnepigens dagbøger, og det viser sig, at der er særlige grunde til, at Agnes føler sig plaget på stedet. Slægtshistorien gemmer på flere skeletter i skabene. Langt de fleste forbrydelser er sket i et forsøg på at beskytte de svage i familien, og det har krævet radikale midler
Forfatter: Leonora Christina Skov
374 sider
Forlag: Rosinante
Udgivet: 25.03.2010
Birte Strandby