At der sommetider sker fejl i den førte politik kan man som vælger i en demokratisk stat næppe være i tvivl om, men hvad er det for fejl, og hvorfor sker de? I denne bog handler det om uddannelsespolitik, hvorom de fleste af os jo har en mening.
Det med fejl tolkes lidt forskelligt af bidragsyderne. Bertel Haarder lægger hårdt ud med en konkret fejl: som undervisningsminister afskaffede han folkeafstemningsparagraffen i folkeskoleloven efter krav fra Kommunernes Landsforening. Det betød nedlæggelse af en del folkeskoler. Nedlæggelserne var stik imod Haarders sædvanlige holdning og bidrog desuden til at forstærke begrebet UdkantsDanmark. Det positive er, at der i mange tilfælde i stedet blev oprettet friskoler med dertilhørende forældreengagement. Med nedlæggelse og sammenlægning af mindre folkeskoler kom der også nye administrative ledelser uden særlige pædagogiske kompetencer, og det giver en hel anden problematik. Haarder fik også nedlagt seminarier. Det gik heller ikke helt som forventet, men følgevirkningerne var mindre katastrofale.
Hvor Haarder indrømmer et seriøst politisk fejltrin, så er der andre bidragsydere der i stedet fortæller om en dårlig proces, hvor gode visioner er blevet udvandet og værdiløse under arbejdet for de hurtige kompromisser. Det må være relativt hyppigt, når vi ser, hvor mange mærkelige regler med meget lille effekt der sendes ud fra borgen.
Flere politikere erkender, at politik mangler ideer og visioner. Alexander von Oettingen omtaler det fejlagtige i at basere en skolereform på uddannelsesforskning, og siger samtidigt, at skolereformen var baseret på en uhellig alliance mellem politikere og uddannelsesforskning, der ikke viste sig meget relevant i hverdagen.
Jacob Mark fra SF har heller ikke gode ting at sige om folkeskolereformen og erkender at ‘Verdens bedste skole’ var bedre i medierne end i virkeligheden. Mark mener, at dårlig politik kan skyldes det høje tempo i dansk politik. Ellen Trane Nørby fortæller om en dårlig aftale og om politikere der ‘kravler’ op i et træ. Marianne Jelved fortæller om den traumatiske oplevelse, da Radikale Venstre blev udelukket fra et skoleforlig.
Bogen byder på lidt af hvert. Et historisk rids over de seneste 20 års uddannelsespolitik ville have givet læseren overblik. Fint med et kritisk blik på dansk politik, men også en anelse desillusionerende at erfare, hvordan gode visioner omarbejdes til meningsløs lovgivning.
Pissedårlig politik
Alexander von Oettingen og Lotte Rod
Bidragsydere: Jens Henrik Thulesen Dahl, Bertel Haarder, Marianne Jelved, Jacob Mark, Ellen Trane Nørby
80 sider
Hans Reitzels Forlag
Udgivet: 2022
Birte Strandby
Anmeldelse på blog.folkeskolen: https://blog.folkeskolen.dk/blog-dansk-danskundervisning/pissedarlig-politik-et-pissedarligt-projekt/4680286
Steen Nepper Larsens anmeldelser af bogserien om pissedårlig pædagogik, ledelse, inklusion, undervisning : https://dpt.dk/temanumre/2021-2/farvel-til-de-paedagogiske-skoenmalerier-og-velmenende-idealer/