Tredje roman i ungdomsserien om Neja
Neja er interessant, fordi hun kommer fra underklassen i vores klasseløse velfærdssamfund. Hendes mor bliver af og til sendt ud i praktik, eller hun går til møder på jobcentret og til aftensmad på Kofoeds Skole. Nejas bror sidder i fængsel. Men ved romanens begyndelse er Nejas liv ok, fordi hun og hendes mor har fået en lejlighed stillet til rådighed i to år, og Neja maler sine billeder.
Men ingen idyl varer evigt. Udlejeren af lejligheden meddeler, at hendes barnebarn skal bruge den. Nejas mor må flytte, men Neja kan godt få lov til at blive boende. Som en slags bod har udlejeren meldt Neja til et malerkursus, og Neja har sin gode veninde, Rina, der hverken har tillid til eller respekt for autoriteter. Det er et sundt bekendtskab for Neja, der selv forsøger at gå i et med tapetet. Hendes nye roommate er overklasse, og også hendes nye kæreste kommer fra et andet samfundslag. Det gør Neja så usikker, at hun går og venter på, at forholdet vil ende.
Neja har sin egen verden, hendes malerier er under udvikling, og hun har en sej veninde, så hun er ikke ganske uden ressourcer i en ellers fattig verden. Vi får et trist men formodentligt sandfærdigt billede af livet for en sekstenårig uden støttende familie. Handlingen foregår i dagens København, og det er ikke noget at bryste sig af for et såkaldt velfærdssamfund. En enkelt scene illustrerer skolens indsats. Romanen ender ikke så dårligt, men hvordan ville det være gået for et mindre ressourcestærkt menneske?
Neja for alvor
Vibeke Marx
155 sider
Byens Forlag
Udgivet: 2019
Birte Strandby