Average practice is a disaster, best practice an outlier …
Bent Flyvbjerg og Dan Gardner har skrevet en spændende bog om et emne, der gennem tiden har optaget flere af os: om store projekter der altid bliver dyrere end forventet, er færdige senere end forventet og i øvrigt slet ikke lever op til det skønmaleri, der fik os til at bifalde projektet i første omgang.
Storebæltsbroen gik 55% over budget, men det er langt fra en rekord i denne sammenhæng. Et andet eksempel er Operahuset i Sydney. Det skulle have taget fem år at bygge. Det tog 14, og det blev 1400 procent dyrere end forventet.
Bogens første eksempel er California High-Speed Rail, en højhastighedsforbindelse mellem San Francisco og Los Angeles. Togturen ville tage 2,5 timer, det vil sige ikke meget mere end den tid, det ville tage at køre til lufthavnen, tjekke ind og sætte sig i flyet. Togbilletten ville koste 86 dollars. Hele byggeriet skulle koste 33 milliarder og stå klart i 2020. Byggeriet blev påbegyndt, men i 2019 bekendtgjorde Californiens guvernør, at man kun ville bygge en del af strækningen. Den ville til gengæld koste 23 milliarder. Herefter ville det være op til en senere guvernør at færdiggøre togstrækningen og finde de 80 milliarder det vil koste at fuldføre planerne.
Lyder det bekendt? Det bliver det, inden vi er færdige med bogen. Eksemplerne er utallige, og der er også positive eksempler på store byggeprojekter såsom Empire State Building, der både overholder budgettet, er færdige til tiden og – ikke at forglemme – rent faktisk opfylder de/det formål der var årsagen til byggeriet, hvadenten det nu handler om indtægter, besparelser eller antal flyttede passagerer.
8,5 procent af alle megaprojekterne rammer rigtigt på budget og tid, og 0,5 procent (en halv procent!) rammer både udgifter, tid og forventede fordele. Beregningerne er foretaget på baggrund af forfatternes database, der i dag rummer 16.000 projekter, og bogen indeholder en interessant opgørelse over, hvilken type projekter der rammer mest ved siden af de indledende beregninger.
Når det går så galt, så har det naturlige årsager. Det budget og de drømme der præsenteres for dem der skal tage beslutning om finansiering er netop det: budget og drømme – løgnehistorier der anvendes til at sælge projektet.
Forfatterne har forslag til, hvorfor det går galt:
Projects don’t go wrong, they start wrong
Purposes and goals are not carefully considered
Alternatives are not explored
Risks are not investigated
Det handler generelt om planlægning og undersøgelse, om ikke at begynde med konklusionen, men være åben overfor kritiske spørgsmål – og have fokus på målet hele tiden. Udover planlægningen slås vi også med en sommetider let malplaceret optimisme der bor i de fleste mennesker, som når 80 % af alle bilister mener, at de kører bedre end gennemsnittet, når iværksættere går igang med deres projekter vel vidende, at langt størstedelen af alle små, nye virksomheder hurtigt lukker igen, eller når rygeren er overbevist om, at lige præcis han/hun ikke får lungekræft. Optimisme er fint, men den må godt være forbundet til fakta, historik, erfaring. Og så er der en ting fra forskningen, som man skal være opmærksom på, nemlig at forsøg kan gå skævt mange gange, før de går godt.
Repetition is the mother of learning
How Big Things Get Done er god at blive klog af, især hvis man er involveret i større projekter såsom motorveje, broer, kernekraftværker, forsvar, hospitaler. Hvad der gør bogen endnu mere aktuel, er klimakrisens nye behov for store projekter med hurtig gennemførelse. Bogen til brobyggere …
How Big Things Get Done
The Surprising Factors Behind Every Successful Project, from Home Renovations to Space Exploration
Bent Flyvbjerg and Dan Gardner
300 sider
Currency
Udgivet: 2023
Birte Strandby