Der sidder en puppet master et sted med en ordentlig syg humor.
Kathrine turer rundt i en blanding af shots, fester og kærester mest Tobias. Eneste problem er, at Nynne, Kathrines sambo, er forelsket i Tobias, og det er Kathrine egentligt ikke. Eller det er hun måske nu.
Verden ses gennem Kathrines blik, og det handler meget om at drikke ud, kaste op og blive samlet op.
Jeg er uden mobil, klokken er for meget og for lidt, morgener efter nætter som denne er altid kolde.
Kathrines venner er også til festbrug, mens hendes storebror, der er soldat – senest i Somalia – udgør et seriøst indslag i Kathrines liv. Hans kæreste har nyligt droppet ham, fordi hun ikke kan bære, at han bliver udsendt til krigszoner.
Først relativt sent i romanen opdager læseren, at Kathrines søgen og skæve tilstedeværelse skyldes savn og sorg. Hendes mor er død nogle år tidligere, og hun taler ikke med sin far, der bor sammen med en ny kvinde:
Hun var med hver eneste fucking gang, som et stillads rundt om hans håndværkertilbud…
Kathrine dropper Tobias men sender en gave til hans lillesøsters konfirmation, senere flytter hun af mange årsager fra Nynnes lejlighed.
Jeg slukker for min telefon. Jeg slukker simpelthen for den. Det føles som at slå et kæledyr.
Slutningen byder på en mulighed for igen at være sammen med faren, men prisen bliver høj.
Romanen minder på flere måder om Helene Hegemanns ungdomsroman Axolotl roadkill og Alexia Bohwims Frognerfisser, hvor andre kvindelige karakterer tager ture på den selvdestruktive bane, for Hegemanns hovedpersons vedkommende også på baggrund af en familietragedie. Som sådan er fredag lørdag søndag ikke revolutionerende ny, men til gengæld leverer Ditlevsen en sjov retorik:
Der er rigtig mange mænd her der har slipsemaver, dårlig ånde og/eller er fra Næstved.
og nye gode metaforer:
Giv mig udsigt til shopping, og nerverne lægger sig pænt med hænderne over dynen.
Christine Lind Ditlevsen
144 sider
Målgruppe 14+
Høst & Søn
Udgivet: 08.05.2015
Fås også som e-bog