Hvis du har nydt Ordrupgaards smukke kunstsamling er ”Fransk kunst på Ordrupgaard” vel det, man må kalde en must-read! Denne fine og velskrevne kunstbog er forfattet af museumsdirektør på Ordrupgaard Anne-Birgitte Fonsmark. Bogen er en opfølger til ”Dansk kunst på Ordrupgaard” fra 2017. Den giver således en grundig indføring i den franske del af stedets samling af kunst. Samtidig fortæller bogen også om museets historie og om grundlæggeren Wilhelm Hansen og dennes hustruen Henny. Derudover giver værket også viden om fransk kunst. 

I første del af værket beskæftiger Anne-Birgitte Fonsmark sig netop med Ordrupgaards spændende historie. Hun indleder med at berette om grundlæggeren Wilhelm Hansen, der var direktør i et forsikringsselskab og ivrig kunstsamler. 

I årene 1916-1918 under Første Verdenskrig grundlagde han den franske samling ved opkøb af kunst i Paris, hvor han ofte var på forretningsrejse. Taktikken var at have et konsortium, der købte hele samlinger på kunstauktioner, beholde de allerbedste værker og sælge resten fra. Derved fik man på kort tid etableret en samling af højeste kvalitet. Men det krævede enorm kapital! Der blev derfor optaget kæmpe lån. Da Landmandsbanken krakkede i 1922, måtte Wilhelm Hansen skille sig af med op imod halvdelen af samlingen for at betale gælden. 

Siden begyndte et flittigt arbejde med at genetablere en flot fransk samling af kvalitetskunst. Wilhelm Hansens enke, Henny Hansen testamenterede hele samlingen til staten. I 1953 kunne stedet åbne som statsligt museum. 

I bogens første del fortælles om, hvordan Wilhelm Hansen indkøbte kunsten. Han og hustruen havde en særlig kærlighed til den franske modernistiske kunst og særligt dens skitsemæssige karakter. Der er tale om en kunst, der har blik for øjeblikket og som hylder stofligheden. 

Museumsdirektør Anne-Birgitte Fonsmark gennemgår i bogen 90 hovedværker fra samlingen. Indledningsvis får læseren en ganske kort gennemgang af fransk kunsts udvikling fra nyklassicismen, romantikken, realismen, impressionismen, postimpressionismen til Matisse. Der berettes om motivvalg, farver og teknikker. Desuden får læseren indblik i tankerne bag kunsten og hvordan, den blev modtaget af samtiden. Det er alt sammen fascinerende og lærerig læsning. 

I bogens anden – centrale – del gennemgås de 90 værker. De er alle smukt gengivet på tykt, mat kvalitetspapir i klare farver. Det er en stor fornøjelse at betragte gengivelsen af disse kendte og mindre kendte værker, der her er ledsaget af fyldestgørende tekster, der giver b.la. indsigt i værkets motiv, kontekst, farver og titel. Anne-Birgitte Fonsmark bidrager desuden med viden om kunstneren, inspirationskilder, symbolik, værkets historie og andre interessante detaljer. 

Blandt de 90 værker er der kunst af Pissaro, Gauguin, Monet, Morisot, Manet, Cézanne, Degas Renoir, Sisley og Guillaumin – for blot at nævne nogle. Det bemærkes, at nogle af kunstnerne er repræsenteret med flere værker. Men det tjener til at vise deres udvikling og variation. 

Udover de mange fantastiske malerier, finder vi i bogen værker af seks billedhuggere; heriblandt Antoine-Louis Barye, Auguste Rodin og Paul Gaugain. 

Ser vi på hvor hovedvægten ligger i de 90 værker, der er valgt, så er det hos impressionisterne. Det gør på ingen måde noget! ”Fransk kunst på Ordrupgaard” er et smukt og interessant boghåndværk, man kan nyde igen og igen. Det er en glimrende indføring i fransk kunst og ikke mindst en gedigen guide til Ordrupgaards nye underjordiske udvidelse med franske kunstnere. Den er velformidlet og flot udført, hvorfor den fortjener at få de bedste ord med på vejen. 

Fransk kunst på Ordrupgaard

Forfatter: Anne-Birgitte Fonsmark

Strandberg Publishing 

200 sider. Indbundet. I farver

Udgivelsesdato: D. 9. 11. 2021

Anmelder: Nønne Lønne Votborg