Forskere har fundet ud af, at musikalsk træning kan have positive følger for dysleksiske børn, og her hævder Peter Vuust, at musikalsk ledelse med fordel kan overflyttes til ledelse i erhvervslivet.
Peter Vuust er professor og leder af Center for Musik i Hjernen, og fra solo til samspil er en lille fortælling om, hvordan store musikere har ledet deres bands og fået det bedste frem i deres musikere herunder fremelsket kreativiteten. Her skal man ifølge Peter Vuust vide, at kreativitet er noget der kan trænes – mon ikke Lene Tanggaard vil være enig? – og at det medfødte talent oftest er et resultat af rigtigt mange øvetimer.
Center for Musik i Hjernen har undersøgt, hvad der sker i hjernen, når musikere øver sig. Et resultat var, at området øverst i hjernebarken – den del der styrer motorik og især hænder – er særligt stort hos koncertpianister. Hos pianister er det hjernebarken i venstre side, mens det for strygere er hjernebarken i højre side der er forstørret. Pointen er, at hjernen forandrer sig, når man øver sig, og det bedste resultat opnår man ved imitation, assimilation og innovation. Det gælder musikere, men det gælder også, når alle mulige andre talenter skal trænes.
Har man først de rigtige medarbejdere, kan man gøre som Miles Davis, give dem fuld opmærksomhed og fuld frihed til at finde deres arbejdsmåde, men stadig have tiltro til at de bedst ved, hvordan man gør tingene rigtigt. En sådan tillid kan være vanskelig at finde for mange, men Miles Davis har bevist, at det virker.
fra solo til samspil er et inspirerende input til den læser der gerne vil vide noget om kreativitet og ledelse. At kalde det en ledelseshåndbog er nok at gå for vidt, og den giver ikke nogen bud på ledelsesdilemmaer. Derimod handler den meget om Peter Vuusts egne erfaringer og hans forkærlighed for bestemte musikere, hvilket er både inddragende og inspirerende.
fra solo til samspil
Peter Vuust i samarbejde med Helle Broberg Nielsen
154 sider
Grønningen 1
Udgivet: 02.09.2021
Birte Strandby