Endnu et velskrevet, underholdende og berigende værk fra Weinreich om de ypperste inden for den litteratur, hvis producenter ifølge Per Højholt ikke er rigtige forfattere. Men skulle man stadigt hælde til Højholts forståelse af børnelitteraturen, så vil læsningen af de i Weinreichs bog nævnte forfattere hurtigt få en til at ændre holdning.

Forfatterne er udvalgt efter fire kriterier: De skal være nulevende, aktivt skrivende, der skal være tale om et børnelitterært forfatterskab, og der skal være tale om høj litterær kvalitet, hvorved vi ved samme lejlighed får Højholts kommentar fejet af banen.

De fire udvalgte er dermed børnelitteraturens grand old men og en enkelt lady: Bent Haller, Bjarne Reuter, Kim Fupz Aakeson og Cecilie Eken, og læsning om sublim underholdning kan også være sublim underholdning, som det er tilfældet her. I hvert fald er det en fornøjelse at læse om Vitello, Knut og Køter og Buster. En meget stor del af værkerne findes i resumé, og Weinreich har belyst både det samfund, der ligger bag – eksempelvis Busters og Vitellos socialrealisme – og – især hos Haller, de eksistentialistiske spørgsmål der vendes undervejs i den litteratur, der ganske vist er for børn, men også kan læses med stor fornøjelse af voksne.

Ligeledes berører Weinreich historien og tidens litterære strømninger. I bogens slutning omtales andre markante børnebogsforfattere, som måske får mere plads i det næste værk. Forfatterne behandles omhyggeligt og velbegrundet, men man kan spørge, hvor Weinreichs overligger for gysere befinder sig, siden han affærdiger Reuters gysere Skyggernes hus og Fem som mindre vellykkede, uagtet de kvalitetsmæssigt let matcher tidens ’voksne’ gysere.

Torben Weinreich

288 sider

Høst & Søn

Udgivet: 26.09.2011