In terms of how culture reaches us, algorithmic recommendations have supplanted the human news editor, the retail boutique buyer, the gallery curator, the radio DJ – people whose individual taste we relied on to highlight the unusual and the innovative. Instead, we have tech companies dictating the priorities of the recommendations, which are subjugated to generating profit through advertising.
Hvad sker der, når algoritmerne gang på gang tilbyder os nye muligheder baseret på vores tidligere valg? Mister vi noget i processen? Det er det Kyle Chayka søger at dokumentere i Filterworld.
Filterworld er forfatterens ord for ‘the vast, interlocking, and yet diffuse network of algorithms that influence our lives … which has had a particularly dramatic impact on culture and the ways it is distributed and consumed’. Bogens hovedspørgsmål er så, hvad der sker, når de mange kulturpersoner, vi plejer at stole på, museumskuratoren, musikformidleren, måske bibliotekaren udskiftes med algoritmer produceret af en 25-årig it-nørd fra Silicon Valley. Som algoritmerne fungerer nu, bliver vi præsenteret for de produkter som andre – der ligner os – har valgt. De bøger gennemsnittet har valgt, er dem vi ser i vores feed.
Eller som formuleret i en vittighed på Twitter: En mand kommer ind på en bar. Bartenderen spørger, hvad han vil have. ‘Det samme som alle andre’, svarer manden.
Det viser en af pointerne i Chaykas Filterworld, og han har mange underholdende eksempler på, hvordan det gennemsnitlige bliver det, vi ser. og oplever Angiveligt er det sommetider temmeligt dårlige debatsprog også et produkt af den almindelige vulgarisering på de sociale medier.
Løsningerne er større gennemsigtighed i forbindelse med techgiganternes algoritmer, så vi i det mindste ved, hvad vi er udsat for. Og måske skal vi også bare gå mere ud i den fysiske verden.
Bogen er krydret med anekdoter. Der er en fortælling om, hvordan Island blev turisternes foretrukne rejsemål og nærmest druknede i egen succes på grund af stadige delinger af billeder fra øen efter vulkanudbrud i 2010, og der er en beretning om en Amazon-boghandel der var blottet for personligt præg, men blot placerede bøgerne efter deres målte popularitet på Instagram.
Det er interessant læsning om, hvordan algoritmer virker. Der kunne godt have været mere faglig analyse og færre historier, selv om de er underholdende, og på sine steder trækkes teksten i langdrag, vi får for meget følelse og for lidt fakta. Ikke desto mindre har Filterworld måske fat i noget?
… the algorithm makes us passive overconsumed users, and it’s dangerous.
Filterworld
How Algorithms Flattened Culture
Kyle Chayka
285 sider
Heligo Books
Udgivet: 2024
Birte Strandby