At begå sig i samfundet uden at kunne læse er ikke længere en mulighed. Tidligere kunne man klare det med en læreplads i et praktisk fag, men efterhånden stiller alle erhvervslivets områder krav til læsefærdigheder. Der findes masser af lærebøger om emnet, og nu kommer hjælpen også fra anden side. Forlaget Straarup & Co. udgiver letlæsningsbøger af høj kvalitet, lærer Randi Hedelund Jeppesen der selv er ordblind har netop udgivet bogen Hvad står der? En fortælling om at finde vej i livet som ordblind.

Et liv som ordblind i folkeskolen er Jesper Sehesteds anden bog om emnet. Bogen fokuserer ikke så meget på det at lære at læse på trods af ordblindheden, men mere om hvordan det er at være ordblind, og hvorfor det kan være så vanskeligt at modtage hjælp.

Teksten er inddelt i mange små kapitler om børn der kæmper med ordblindhed. Hvert kapitel indledes med en lille tegneserie der kort opridser problemstillingen. Budskabet er, at ordblindhed findes i mange versioner, og løsningerne eller hjælpen i lige så mange.

En stor del af børnene har det som sideeffekt, at de er forfærdeligt bange for at dumme sig, og en del slås med den lammende generthed der kan angribe alle børn, men som voksne af og til glemmer.

Der er hjerteskærende historier som den om Heidi der får ondt i maven ved tanken om skolen, og hendes mor der ikke tør blive hjemme fra arbejde og derfor sender barnet af sted. til sorg for dem begge. I andre tilfælde er det mangel på tid der er problemet, og i nogle kapitler ved læreren ikke, at barnet er ordblindt.

Umiddelbart får man det indtryk, at mere samtale og større åbenhed kan formindske problemet.

Forfatteren fortæller udmærket om, hvordan det kan føles for den ordblinde, men dysleksi bliver sædvanligvis fastslået tidligt i folkeskolen, og skulle man ikke tro, at vore dages skole havde lært at tackle ordblinde og deres eventuelle selvværdsproblemer?

Et liv som ordblind i folkeskolen

Jesper Sehested

120 sider

etlivsomordblind.dk

Udgivet: 2018

Birte Strandby