Chick-lit med kriminuancer

Fra en krimisynsvinkel byder denne roman ikke på de helt store gåder eller handlingsmættede opklaringer: Et band har planlagt comeback. Det skal blandt andet redde økonomien for nogle af musikerne, men pludselig forsvinder det ene af bandets medlemmer. Sporløst. Helen Walsh er tidligere kæreste med bandets manager, og han tilkalder hende i hendes egenskab af privatdetektiv.

Selvom Helen som visse ældre Hollywood-stereotyper fra fyrrene har næse for forbrydelser, så er hun ikke enestående succesrig som privatdetektiv. Faktisk er der blevet lukket for strømmen til hendes lejlighed, fordi hun ikke har betalt el-regningen, og hun har også haft besøg af fogeden. For i det mindste af kunne få sin mobiltelefon – et uundværligt værktøj for en privatdetektiv – genopladet, flytter hun hjem til sine forældre – til irritation for forældrene.

Helens verden er befolket med særprægede mennesker, forældrene der som et led i det at blive gamle har droppet arbejdet med at tilberede aftensmaden og nu klarer sig med kage, Artie der er et scoop af en kæreste og hans tre børn, hvoraf den yngste – en voksen niårig – har en forkærlighed for avancerede personlighedstests, som ikke mange damebladslæsere ville kunne genkende. Og der er et par unge arbejdsløse med galgenhumor og truende adfærd.

Helen er til tider asocial, ubehøvlet og iderig i sine forsøg på at opklare sagen. Hun er neurotisk som danske Susanne Stauns hovedpersoner, desuden har hun en depression og overvejer selvmord med ujævne mellemrum, mens hun aftvinger lægen mængder af lykkepiller. Alt i alt et persongalleri og en hovedperson der holder læseren i et fast greb.

En sag for Helen Walsh

Marian Keyes
Oversat af Marianne Linneberg Rasmussen
450 sider
Cicero
Udgivet: 19.03.2013
Fås også som e-bog

Birte Strandby