At bygge et træskib og historien bag

Lad det stå klart straks: Denne bog er mest for nørder, men kan også være sund for folk, der vil have et indblik i det miljø, som rører sig omkring de sejlende kulturminder fra dengang, det var skibe af træ, drevet frem af vinden, der udgjorde flåden i søfartsnationen Danmark. Et pænt antal af disse fartøjer er holdt oven vande i kraft af ildsjæles jættestore indsats.

Rom blev ikke bygget på en dag, og det blev lystkutteren Caroline så sandelig heller ikke. Det varede fra 1997 til 2022.

Det er Asger Nørlund Christensen, der har skrevet bogen – og som er manden bag, at træskibsflåden nu er beriget med en kopi af den lystkutter, som i 1866 blev bygget i Nykøbing Falster efter tegninger af den berømte skibsbygmester E.C. Benzon.

Asger Nørlund Christensen (født i 1964) blev tidligt en del af sejlskibsmiljøet i Århus og sejlede ofte med skonnerten Britta Leth. Senere har han taget forskellige uddannelser og er i dag cand. mag i historie.

Inden han kunne gå i gang med byggeriet, var Nørlund Christensen på jagt i forskellige arkiver og museer efter tegninger, skitser og historier af/om den oprindelige Caroline.

Her er der nogle bump på vejen, hvilket dog er intet mod de skarpe skær, Nørlund Christensen  stødte på under selve byggeriet. Han  begyndte på en mark ved Hou i 1997. Det  gik kun langsomt og med lange pauser. Nørlund Christensen skulle igennem en skilsmisse og en periode med en alvorlig depression. På et tidspunkt blev der dannet en støtteforening for projektet, og det endte med, at byggeriet fra 2016 fortsatte med professionelle skibsbyggere på træskibsværtet i Hobro, hvorfra Caroline  blev søsat i 2009 og var sejlende i 2022. I juli 2023 deltog Caroline i sejladsen Fyn Rundt for Bevaringsværdige Sejlskibe.

7000 arbejdstimer tog det at bringe Caroline flydende og hun var også en dyr dame, 4,6 millioner kroner. Der blev ydet økonomiske bidrag fra en række fonde og en rig onkel i USA, Eggert Benzon, en efterkommer af skibsbygmester Benzon.

I bagklogskabens klare lys erkender forfatteren, at han nok ikke var gået i gang, hvis han havde vidst, hvad “projektet ville komme til at koste både i penge, bekymringer og menneskelige relationer”.

Omtalen af selv de mindste ting i byggeriet er uhyre detaljerig og noget nørdet. For landkrabber er der et flot og langt register over betydningen af de forskellige specifikke udtryk på et sejlskib.

Bogen slutter med  et kapitel om lystkutteren Caroline 1866-1917.  Hun blev sat i søen for at være med til at skrive historien om kapsejladserne i Danmark. Caroline deltog med succes i den første kapsejlads, der blev udkæmpet på Nyborg Fjord den 13. juni 1866. Igennem tiderne havde Caroline flere ejere, og hun endte sine dage i 1917 – som stenfiskerfartøj.

Bogen er rigtigt illustreret og i sit hele et flot værk.

Drømmen om Caroline

At bygge et træskib og historien bag

Forfatter Asger Nørlund Christensen,

255 sider, illustreret

Udkom 2023

Muusmann Forlag

Anmelder Bjarne Gregersen