BiWers familie har en hemmelighed. En gang i fortiden, før BiWer selv blev født, skete noget forfærdeligt hjemme hos bedstefar, noget som har påvirket hele familien. BiWer kommer på sporet af denne hemmelighed, og beslutter sig for at finde ud af, præcis hvad der skete dengang. Han insisterer på at få lov at flytte op til sin bedstefar i sommerferien, og får lov efter mange overtalelsesforsøg. BiWers morfar er en gnaven, gammel eneboer, som helst vil bo alene. Han er holdt helt op med at grine, når man siger noget sjovt, og taler næsten ikke med nogen. Han sidder hver dag ude i sin have, og maler på et billede, som han har malet på de sidste 10 år.
Hos bedstefar er der ikke mange regler. Man spiser når man er sulten, og går i seng når man er træt. I begyndelsen er det lidt skræmmende for BiWer at være hos bedstefar. Og bedstefar er ikke glad for besøget. BiWer er flere gange lige ved at ringe til sin mor, og bede om at blive hentet. Men lidt efter lidt lærer han og bedstefar hinanden at kende, og bedstefar begynder at grine af BiWers vittigheder. Tæt på gården hvor bedstefar bor, ligger en indhegnet, mystisk og mørk dam, skjult bag et tæt krat af træer og buske. Det er forbudt at gå derned. BiWer går på opdagelse trods alle forbud, og får langsomt stykket kendsgerningerne sammen, om det frygtelige der skete dengang.
BiWer har fået sit navn med et stort W i midten, fordi han er noget ganske særligt. Det har han fået at vide af sin mor, og det passer sikkert også, for BiWer kan blødgøre gamle, forhærdede hjerter.
”Djævelen i dammen” er en spændende og livsbekræftende roman, egnet til højtlæsning eller til at læse selv fra 9-10 års alderen.
Der er over 100 bøger i Bent Hallers forfatterskab, og den produktive og flere gange prisbelønnede forfatter har skrevet til både børn, unge og voksne. I mange af Hallers bøger er der en mørk grundtone, på trods af den humor, som ofte også er med. Bøgernes hovedpersoner er ofte de anderledes, de særlige eller de udstødte.
”Djævelen i dammen” – Bent Haller
Høst og Søn
Udgivet 12/1 2018
156 s.
Maibritt Lindblad