Et brand eller omdømme er summen af den samtale, der er om brandet eller omdømmet.

Kunsten at gebærde sig på de sociale medier som virksomhed gennemgås struktureret i denne lille informative håndbog med mange praktiske lister.

Vigtigt er det naturligvis at vælge, hvad der tjener virksomheden bedst: Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, blogging. Hvad kan LinkedIn bruges til, og vil Google+ nogensinde blive et hit i Danmark?

De forskellige medier præsenteres med fordele og anvendelsesmuligheder. Fælles for dem er selvsagt, at de skal vedligeholdes og opdateres hyppigt. En anden ting der er fælles er, at de nævnte medier flytter på magtforholdet, således at et enmandsfirma nu har om ikke de samme ressourcer så dog den samme adgang til offentlighed som store virksomheder, og så er kommunikationen blevet tovejs, hvilket kan udlægges som en fordel, hvis man er åben overfor kundens forslag og kritik.

De sociale medier har en del konkrete, strategiske fordele: Man kan svare direkte på spørgsmål, tvivl, klager; man kan reagere på dårlig omtale, før den breder sig. Et af forfatterens råd er, at man altid reagerer hurtigst muligt på dårlig omtale og nedsættende kommentarer og således reducerer den skadesvirkning en spredning af en dårlig mediehistorie ville kunne medføre.

Trine Nebel understreger desuden betydningen af at lægge en langsigtet mediestrategi, der udnytter mulighederne for at engagere og fastholde målgruppen. Herudover understreges fordelene ved de nye pr-muligheder, tilgængelighed, de begrænsede annonceudgifter, og de forbedrede muligheder for konkurrentovervågning.

Et andet redskab er lytning, der kan finde sted via overskrift.dk, topsy, whostalkin, hvor man kan vurdere, om ens virksomhed omtales på nettet.

Trine Nebel

221 sider

Frydenlund

Udgivet: 2014