Jesper Sehested har skrevet flere bøger om at være ordblind, og hvordan man tackler det herunder Et liv som ordblind i folkeskolen.
Det er bare 4 funktioner er skrevet sammen med Signe Thuesen, og her ses vanskelighederne fra lærersynspunkt. Først er der lidt om, hvordan ordblindhed kan ‘smitte’, så den ordblinde generelt kan føle sig handicappet også i fag, hvor læsning måske ikke fylder så meget. Her er for eksempel ideer til, hvordan en omformulering kan gøre en opgave mere klar og tilgængelig.
Der er også en risiko for, at den ordblinde forsøger sig med afledningsmanøvrer, hvis undervisningen bliver vanskelig. Bogen har et grumt eksempel med en elev der kaster med viskelæder, når opgaverne bliver uforståelige.
For at få eleven med læsevanskelighederne med i undervisningen – og måske også forbedre miljøet i klassen – anbefales fire funktioner i mobiltelefonen der kan gøre skoledagen lettere herunder tale-til-tekst og oplæsning. Oplæsning er en enkel funktion på mobilen, men det kan kræve mod at bruge den, dels fordi den måske forstyrrer dem der læser i stilhed, og dels fordi det kræver, at man ikke har problemer med at erkende eller skammer sig over, at man er ordblind.
De fire hjælpefunktioner gennemgås, og det fremhæves, hvordan de også hjælper underviseren. Ved hver funktion er der en QR-kode, der leder til hjemmesiden etlivsomordblind.dk, hvor man kan se funktionen gennemgået på video.
Det samlede formål er selvsagt at gøre skoledagen lettere for både de ordblinde og underviseren, og her er megen fornuftig teknologi der kan give ordblinde de samme muligheder som dem der ikke skal slås med det problem.
Teksten er let læselig, og brugen af funktionerne er fornuftigt forklaret. Men er det viden, som man vil forvente, at lærere har i forvejen?
Det er bare 4 funktioner
Det første og vigtigste alle lærere skal vide om ordblindhed og læse-skriveteknologi
Jesper Sehested og Signe Thuesen
121 sider
etlivsomordblind.dk
Udgivet: 2024
Birte Strandby