Jeg var drevet af seksuelle lyster, der er designet af den naturlige udvælgelse til at maksimere min genetiske arv.
Måske ikke verdens bedste begrundelse for utroskab, men ikke desto mindre i fuld overensstemmelse med darwinismen.
Robert Wright forklarer med udgangspunkt i buddhismen, hvorfor vi ofte giver efter for vores mere eller mindre uhensigtsmæssige tilbøjeligheder, og hvordan vi med meditation og et mere indgående kendskab til de menneskelige mekanismer – som de er udlagt i buddhismen – kan få et mere klart syn på verden og på os selv.
Wright sætter fokus på vores afhængighed – af alkohol, sex, slik, eller rettere på vores tilbøjelighed til at gå efter det hurtigste fix. Hvordan opstår afhængigheden, og hvordan styrer vi den? Et andet aspekt af samme sag, er når vi lader os styre af følelserne, fordi det er det, vi er tilbøjelige til at gøre, det vi har lyst til. For eksempel, hvis man hidser sig op i trafikken: ‘Vejvrede er falsk. Der er ingen fordele ved at give efter for vreden og opførslen er dårlig for organismen‘.
Wright forklarer afhængigheden af de hurtige fix med henvisning til den naturlige udvælgelse, vores gamle reptilhjerne med tilhørende instinkter:
Naturlig udvælgelse er ikke designet til at give et klart billede af verden, men til at passe godt på dine gener.
Ifølge Buddhas lære er tanken om selvet en imaginær, falsk overbevisning der fører til skadelige tanker, selvisk begær, indbildskhed, stolthed, egoisme; og al ondskab i verden kan spores tilbage til denne falske forståelse. Selvet, det bevidste sind, kan føle sig magtfuldt, men har ikke meget styr på vores opførsel, og giver heller ikke noget klarsyn. Det dokumenterer Wright med henvisning til undersøgelser om folks selvopfattelse. Eksempelvis viste en undersøgelse blandt bilister, at gennemsnittet mente at køre på ekspertniveau, uagtet de nylig havde været indblandet i trafikuheld – og oven i købet af politiet var blevet tilkendt ansvaret. Det samme kan opleves, hvis man spørger folk, om hvordan deres fysiske form er.
Ifølge buddhismen består mennesket af: Den fysiske krop, grundlæggende følelser, forestillinger (syn og lyde), medfødte dispositioner (tanker, tilbøjeligheder, vaner), bevidst eller erkendelse, og ingen af disse fem elementer konstituerer noget ‘selv’, ligesom mennesker der har mediteret meget kan opleve, at de ikke har noget selv.
For at komme tættere på en mere reel opfattelse af verden og sig selv, anvender Wright meditation, især mindfulnessmeditation og kognitiv adfærdsterapi. Wright praktiserer selv meditation, og forklarer, hvorfor man kan bruge det og til hvad.
Derfor er buddhismen sand er en interessant bog, og Wright forstår at levere en vare, så man køber den. Der er også en del hyggesnak ind i mellem, hvor vi hører om de forskellige retreats Wright har været på. Ikke altid lige informativt, men en indfølende og vedkommende præsentation af en vej til at blive mere bevidst.
Derfor er buddhismen sand
Robert Wright
Oversat af Dorthe Klyvø
321 sider
Turbine
Udgivet: 2018
Birte Strandby