Om en af sine karakterer i denne roman skriver Rowling, at ’hun dækker alting med en flæset lille borddug af høflig fiktion …’
Rowling gør det modsatte. Hun spejler et uhyggeligt brutalt og nutidigt samfund, der får læseren til at anerkende, at der er behov for fantasyverdener. Rowling opbygger det lille monsterrealistiske univers med samme omhu, hvormed Harry Potters univers er skabt, og den mere eller mindre bevidste ondskab der fandtes hos Potters plejefamilie, den findes i rigt mål hos indbyggerne i den stilfærdige by Pagford, hvor livet tøffer roligt af sted, indtil Barry pludselig dør. Han efterlader sig hustru, fire børn og et stort hul: Som idealistisk byrådsmedlem, som støtte for en pige fra en samspilsramt familie, som ven for den lokale læge.
Kampen om den ledige plads i byrådet bliver optakt til ballade. Der er både noget man kan betegne som en hegn- og skelssag, der er en klassekamp hvor borgerskabet forsøger at fralægge sig såvel ansvar som enhver kontakt med underklassen, og der er teenageoprør og rene hævnaktioner fra forsmåede mennesker. De mange personligheder repræsenterer alle samfundslag fra den øvre middelklasse til Terri, der er narkoman og prostitueret. Mellemlagene er repræsenteret af sladrende kvinder og ambitiøse mænd: Simon der bejler til pladsen i byrådet og tyranniserer sin plagede familie, Samantha der begynder at kigge efter unge drenge, lægens unge datter der skærer i sig selv, og hendes plageånd der i sin søgen efter autenticitet generer sine medmennesker, så godt han kan.
Let adgang til byrådets hjemmeside giver alle mulighed for at hævne sig, og det gør de så. Romanen slutter kynisk med en fin begravelse.
Den hårdtarbejdende socialrådgiver Kay og kloge Tessa er lyspunkterne for dem, der foretrækker at tro på mennesker.
Enestående roman. Der er ikke en sætning eller en linje, der ikke er medrivende, betagende læsning.
Den tomme plads
J. K. Rowling
Oversat af Agnete Dorph Stjernfelt
520 sider
Gyldendal
Udgivet: 15.11.2012
Fås også som e-bog
Birte Strandby