I en verden under hastig forandring har vi behov for hurtig omstilling, og vores vanskeligheder er komplekse, omskiftelige og informationskrævende. Det er de fleste af vores institutioner ikke helt skabt til. Derfor foreslår psykolog og professor Kenneth J. Gergen, at vi erstatter vores jeg-fokuserede individualisme med en relationel forståelse for vores omverden, at vi koncentrerer os om samarbejdet og processen.
Gergen beskriver indledningsvist, hvordan vi slipper ud af den tiltagende fremmedgørelse, og hvordan vi sammen skaber relationelle processer der kan bringe os videre.
Gennemgangen af de relationelle processer og deres muligheder er en smule kringlet, men det letter på forståelsen i de følgende kapitler om uddannelse, sundhedsvæsen og organisationer.
Gergen kritiserer skolen især for dens prøver og kontrol, for dens brug af karakterer. Samlet kalder Gergen vores hidtidige uddannelsesmodel for den industrielle model – fabrikslignende og fremmedgørende. Alternativet er en skole, hvor lærer og elev aftaler læringen, eller udtrykt i bedste Reggio Emilia og Montessori-ånd: man retter opmærksomheden mod den enkelte elevs nysgerrighed og talenter.
Kapitlet om uddannelse er ikke uinteressant, og diskussionen om at minimere karakterers betydning og tage udgangspunkt i den enkelte elev har stået på i nogen år i de fleste vestlige lande. Således udgav Diane Ravitch i 2010 The Death and Life of the Great American School System – How Testing and Choice Are Undermining Education, og i Tyskland udgav Sabine Czerny samme år Was wir unseren Kindern in der Schule antun – und wie wir das ändern können, der også handler om krav og karakterer. I 2007 udgav Alfie Kohn: The Homework Myth – Why Our Kids Get Too Much of a Bad Thing. Så også uden at lægge vægt på den relationelle fordring, er der masser af opgør med den måde, hvorpå vi har indrettet dagens børneskoler.
I kapitlet om sundhedsvæsenet advarer Gergen om for hurtig diagnosticering, idet man let kan se sig selv som utilstrækkelig, socialt underlegen og i vanskeligheder, hvis en myndighed dømmer en syg. Her anbefaler Gergen blandt andet, at sundhedsvæsenets terapeuter antager positionen som lærende, så de kan samarbejde med klienten om helbredelsen.
Generelt synes Den relationelle fordring at have fat i mange gode elementer, der kunne gøre tilgangen til tidens store vanskeligheder lettere, mere logiske og måske samtidigt uddelegere ansvar for processerne til alle borgere. Hvad angår uddannelse får man indtrykket af, at det amerikanske skolesystem måske er en anelse mere fodslæbende end det danske, skønt vi naturligvis stadigt hænger os i karakterer herhjemme. På friskoler, efterskoler og højskoler synes man dog at have fundet gode vinkler på læring og på elever.
På sigt er Den relationelle fordring måske netop det der skal til for at forhindre, at vi stivner i forældede tanker, når vi skal løse nye problemer.
Den relationelle fordring
Ressourcer til en verden på kanten
Kenneth J. Gergen
Oversat af Helle Hinge
199 sider
Mindspace
Udgivet: 2022
Birte Strandby