Når de første 100 dage i lederstillingen er vigtige, så skyldes det, at de beviseligt har en overproportional effekt på udfaldet af de første 36 måneder. Dette er en guide til, hvordan de 100 dage kan udnyttes med størst mulig fordel.
Indledningsvist handler det om de fem dogmer for overgangsperioden: Kommunikation, en plan for perioden, sammensætning af et ledelseshold, udmelding af strategiske temaer og skabelsen af resultater i perioden. Det er essentielt at have en plan, så man ikke får reduceret overgangen til en kamp om enkeltsager og operationelle spørgsmål. Tiden foreslås blandt andet udnyttet til møder med de største interessenter, udvikling af kommunikationen med bestyrelsen og andre tiltag, der måtte give øget viden om virksomheden, hvilket efterfølgende forbedrer mulighederne for at planlægge virksomhedens strategi indeholdende finansielle, markedsmæssige eller interne målsætninger.
Bogen er opbygget efter amerikanske lærebogsprincipper, hvor man honoreres efter sidetal, hvilket oftest indkluderer et mindre afsnit, om hvad man kan forvente i det forestående kapitel og efterfølgende en opsummering af, hvad man burde have lært efter læsning af kapitlet.
Hvis man er individualist, kan generaliseringerne overraske: Hvis det virker for de tungeste og de bedste, der sætter sig i de ledelsesmæssige mest komplekse stillinger, så virker det nok også for de af os, der er ledere på et andet niveau.
Trods en praktisk indgang er der rigeligt sniksnak i bogen og en enkelt uforståelig metafor:
Udnyttelsen af overgangsperioden giver ham (Mats Jansson, SAS) ikke kun overblik og forståelse men også indsigt, og sætter ham i stand til at ramme jorden i fuld fart. En fordel i et luftfartsselskab?
Forfatter: Lars Bo Hansen
232 sider
Gyldendal Business
Udgivet: 2008