Leverer du en ekstraordinær god service, vil folk tale om det. Laver du en brøler, vil folk rigtigt gerne tale om det.

En hurtigt læst og informativ guide til, hvordan man tilpasser sin virksomhed dagens vidensamfund og bruger de sociale medier til udvikling af marketing og forholdet til kunderne.

Som andre bøger om marketing og organisation – eksempelvis Kirsten Dinesens Forbrugeren i førersædet – fastslår Contentmarketingbogen, at massedistribueret reklame på sociale medier er uinteressant. Det er ligeledes en kendsgerning, at næsten en tredjedel af landets husstande nu har et ’Nej tak’ til reklamer på postkassen, så måske er det ved at være slut for den gammeldags Push marketing. Det giver så plads til en Pull marketing anført af en generation af selvlærte informationssøgere og stiller helt nye krav til virksomheden og krav til fornuftigt informativt indhold fremfor gentagelse af de gamle salgstekster. Det betyder, at virksomheden ikke længere skal fokusere på at fortælle om sig selv, men derimod på hvad kunden har brug for: Hvilken værdi giver dine produkter kunden?

Der skelnes mellem paid media, det vil sige den traditionelle annoncering, owned media såsom for eksempel nyhedsbrev og udbredelse på sociale medier – og den tredje vigtige earned media, der omfatter redaktionel omtale på andres medier og det nok så væsentlige: Relationer.

Bogen indeholder en vejledning til, hvordan man skaber en indholdsstrategi, der begynder der hvor virksomhedens målsætning og kundernes interesser mødes – et sweetspot. Og segmentering er vigtigere end nogensinde: Sælger man til småbørnsforældre, eller sælger man til Dorthe, der er mor til femårige Oliver, sygeplejerske og miljøforkæmper? Flere gange understreges betydningen af at kende sin målgruppe og interagere med den, spørge kunderne hvad de mener og give dem informationer, som de kan bruge til noget.

Der er opskrifter på, hvordan man udvikler sin kernefortælling, finder sin målgruppe, udnytter virksomhedens ressourcer, og bogen kommer dermed også lidt ind på ledelse. Der er eksempler på, hvordan danske virksomheder såsom Dansk Supermarked, Aarstiderne og Jyske Bank har tacklet udfordringerne, hvordan eksempelvis Aarstiderne udnytter de enkelte medarbejderes kontakt til kunder og leverandører til berigelse for alle parter; og der er skemaer til fastlæggelse af fremgangsmåde på strategisk, taktisk og operationelt niveau. Slutteligt er der et kapitel om søgemaskineoptimering, og om hvordan man forbedrer sit forhold til Google.

En let og praktisk guide til en fremtidsorienteret virksomhed.

Contentmarketingbogen – Sådan skaber du historier og relationer, der giver efterspørgsel

Joakim Ditlev

Signe Damgaard Jepsen

Forord af Andrew M. Davis

180 sider

www.contentmarketingbogen.dk