Ung vampyrroman. Schuyler og Bliss er teenagere, Bliss er hot, Schuyler not. Men de er begge anderledes, og Bliss har det sidste stykke tid fået en besynderlig forkærlighed for råt kød, og for Schuyler bliver tilværelsen mere og mere mærkelig, da hun ser en ung mand kaste sig ud foran en bil og overleve, og oplever en ældre mand græde ved hendes mors seng, hvorefter han forsvinder ud i den blå luft.
En del af forklaringen er, at de er vampyrer, her faldne engle. Det betyder, at de er smukkere og smartere end omgivelserne, og der følger særlige forpligtelser med denne status som medlem af en uddødelig race. Udødeligheden holder dog ikke, og en af deres klassekammerater bliver dræbt, tømt for blod. Nogen vil de stakkels vampyrer til livs. Schuyler hvis far var menneske – er særlig truet, men heldigvis har hun vennen Oliver.
Udviklingsroman for vampyrer. Rollerne er byttet om, og vampyrerne blevet til ofre, og deres rolle i New York som blandt andet initiativtagere til større velgørenhedsforetagender såvel som deres strenge moralkodeks, giver vampyrer et nyt image. Hvidløg og kors har ikke megen effekt, men de kan stadigt kontrollere deres hjørnetænder, og enkelte af dem kan ændre form.
Sproget giver pletvis grund til forvirring: Molloy var en passende faksimile – hans ansigt var furet af magtens konsekvenser.
Nogenlunde underholdende i sin afstandtagen til gamle Dracula, men forvirrende fuld af product placement – miniskørt fra Earnest Sewn, sjal fra Rick Owens, og den hede scene indledes med: Hun var kun iført sin Cosabella g-streng. Bliver det så mere eller mindre intenst?
Melissa de la Cruz
Blue Bloods
Oversat af Elisabeth Kiertzner
320 sider
People’s Press
Udgivet: 24.08.2010
Birte Strandby