Verden tilhører nørderne
Amazon.com omsatte for 61 milliarder dollars i 2012. Virksomheden er 17 år gammel, har to millioner aktive kunder og 90.000 medarbejdere. De fleste i ledergruppen er introverte, og virksomheden har hidtil udvist en imponerende vækst og beskedne eller negative tal på bundlinjen.
Amazon.com blev kendt som boghandel, men det har hele tiden været grundlæggeren Jeff Bezos’ vision, at Amazon.com skal være en altmuligbutik. Brad Stones bog er en beskrivelse af Amazon.coms historie med de mennesker der har arbejdet for og imod virksomheden, de mange udviklingstrin og et let fragmenteret portræt af Bezos selv.
Forretningen er præget af kronisk kaos, mange bestillinger, kunsten at arbejde med negativ arbejdskapital, en forkærlighed for at ansætte de bedste hjerner og stor opkøbsaktivitet. Amazon.com ejer blandt andet filmdatabasen IMDB.com og Toys’R’Us, og Bezos har tidligere forsøgt at købe eBay og Walmart.
Sammen med de erhvervede virksomheder Telebuch og BookPages har Bezos udarbejdet fem kerneværdier: Kundefiksering, sparsommelighed, hang til handling, ejerskab og høj overligger for talent, og senere tilføjer Bezos innovation. Innovation og ideer præger Amazon.com. Et eksempel: Rowlings Harry Potter og flammernes pokal tilbydes Amazon-kunder med levering på udgivelsesdagen. Det koster et par dollars for hver af de 255.000 bestillinger – et kundeloyalitetsopbyggende strategisk træk og dermed en markedsføringsudgift.
Onlinebutikken indledte med at tilbyde 1,5 milliarder bøger, hvoraf 1,2 millioner kunne bestilles og ca. 40 var på lager. Siden har man udvidet med mange varegrupper, og lagrene er blevet flere og større. I 2004 udgør bøger, musik og DVD 74 % af omsætningen.
Den korte forhistorie er også præget af stor tilgang og stor afgang af medarbejdere. Nogle forlod firmaet fordi de var udkørte, der er ikke plads til både familieliv og arbejde hos Amazon.com, og nogle fordi de havde vanskeligheder med at arbejde sammen med Bezos, der angiveligt er på nørdeniveau med Jobs og Gates.
At blive amazonet betyder: at se hjælpeløst til, mens den nystartede online virksomhed fra Seattle suger ens traditionelle fysiske butiks kunder og profit til sig.
Bezos forretningsmetoder er mildest talt hæsblæsende, og Amazon.com var i sin tid den første til at udstede konvertible gældsbreve til den nette sum af 1,25 milliarder dollars. Før gældskrisen havde Wall Street ikke problemer med bundlinjen, så længe omsætningen var stigende, men i disse miljø- og genbrugstider kan man have indvendinger, når firmaet afleverer usolgte varer for 39 millioner dollars på lossepladsen.
Gældskrisen bød på udfordringer, men et større slag kom senere, da mange amerikanske stater ændrede deres lovgivning, så onlinefirmaer fremover skulle betale moms, også selvom de ikke var fysisk til stede i de pågældende stater.
Brad Stone beretter, hvordan Walmart og Amazon.com udveksler salgserfaringer, om algoritmer der fastslår, at folk, der køber en bestemt type produkt, er tilbøjelige til også at købe en anden række produkter, og hvordan Jeff Bezos baner vejen for Mechanical Turk og for Search Inside the Book, hepper på forlagene for at få dem til at udgive e-bøger, og hvordan den første Kindle præsenteres i 2007. Ifølge forfatteren lignede den ’en cremefarvet horeunge affødt af mødet mellem en BlackBerry og en lommeregner …’
Så langt så godt en interessant bog om en interessant virksomhed. På Amazon.com har bogen fået ikke mindre end 479 anmeldelser herunder to fra ansatte og en fra Bezos hustru, der kritiserer forfatterens omgang med sandheden:
…In light of the focus in many of the reviews here and elsewhere on what the book “reveals” about Jeff’s motives, I will also point out that the passage about what was on his mind when he decided to start Amazon is far from the only place where the book passes off speculation about his thoughts and intentions as fact. “Bezos felt…” “Bezos believed….” “Bezos wanted….” “Bezos fixated…” “Bezos worried….” “Bezos was frustrated…” “Bezos was consumed…” “In the circuitry of Bezos’s brain, something flipped…” When reading phrases like these, which are used in the book routinely, readers should remember that Jeff was never interviewed for this book, and should also take note of how seldom these guesses about his feelings and motives are marked with a footnote indicating there is any other source to substantiate them.
(MacKenzie Bezos)
Brad Stone
Oversat af Louise Ardenfelt Ravnild
388 sider
Gyldendal Business
Udgivet: 03.06.2014