Sjette bind om Riad Sattoufs liv og opvækst i et kulturelt og følelsesmæssigt minefelt
Da historien begynder bor Riad i Rennes med sin mor og lillebror. Faren har bortført den yngste bror, Fadi. De bor i Syrien, og moren er ved at gå ud af sit gode skind på grund af savnet. Riad er igen i et krydsfelt. Han må stå på mål for morens bebrejdelser om, at han ikke støtter hende, og i hovedet har han sin fars stemme der uafladeligt minder ham om, at han er anderledes og ikke franskmand, at kvinder er upålidelige, og at han ikke er rigtigt mandig. Det er meget at forholde sig til for en teenager. Alligevel lykkes det Riad at komme ind på designskolen i Paris. Hans mor bebrejder ham, at han flytter hjemmefra. Hans fars stemme mobber ham. Han havde hele tiden heppet på Riad for, at han skulle søge ind på medicin. Men hans bedsteforældre vil gerne betale for hans uddannelse.
Engang i mellem kommer der brev fra faren, der har fået to yngre børn. Faren har også et ægteskabstilbud til Riad, hvis han kommer til Syrien. Trods den sparsomme kontakt mellem forældrene, virker det som om, de hader hinanden mere og mere. Hans mor forsøger stadigt at få sin yngste tilbage, men bliver blandt andet snydt af en advokat der tilbyder sin hjælp. Riads mormor er ved at blive dement, og det belaster især hans mor.
Der er mange humpler på vejen. Riad oplever at blive afvist mange gange, når han vil sælge sit tegnetalent, og ligeledes afvises han af den pige, han elsker, mens farens stemme mobber ham. Han opsøger en terapeut – eller faktisk flere, og – uafhængigt af dette – og til trods for forældrenes bebrejdelser, nærmer han sig den eftertragtede karriere som tegneserietegner. Men at lillebroren Fadi langt om længe kommer til Frankrig, skyldes mest borgerkrigen i Syrien.
At det er hårdt at være ung, er ingen nyhed, men i Riads fortælling kræver det kraftanstrengelser ikke mindst på grund af de selvcentrerede forældre. Kultursammenstødet der fyldte så meget i de foregående bind, findes her mest i farens stemme i Riads hoved.
Der er meget tekst, men der er også meget der skal fortælles, og illustrationerne sørger for, at læseren får det hele med. Det er en enestående fortælling, der både rummer hverdagens kriser, ungdommens udfordringer og et portræt af de omgivelser der også er med til at forme et ungt menneske. Man kan godt have brug for et Kleenex, når man når til slutningen. Og tegneserieformatet fungerer fantastisk til netop denne selvbiografi. Man kunne næsten ønske sig, at andre (veltegnende) selvbiografer ville benytte samme fremgangsmåde.
Fremtidens araber 6
En barndom i Mellemøsten (1994-2011)
Riad Sattouf
Oversat af Francois-Eric Grodin
176 sider
Cobolt
Udgivet: 16.06.2023
Birte Strandby