Historie om at have noget på spil
Jørgen mister sin bror Thomas i 1993. Det er et ødelæggende tab, og Jørgen forsvinder også og bliver erstattet af kunstneren Jim, kunstneren over dem alle.
Jim indtager kunstscenen uden antydning af ydmyghed.
‘Jeg er det største, der er sket, siden Bjarne Riis vandt Tour de France’.
Han er ikke færdig på kunstakademiet men færdes blandt indflydelsesrige kendisser og udstiller provokerende, tankevækkende og ret beset småklamme installationer, oftest værker hvor brugte kondomer har en fremtrædende for ikke at sige dominerende position. Vi får en tolkning sidst i romanen.
Jim rejser til Istanbul, Barcelona og New York – hvor der ikke er nogen ‘klaustrofobisk jantelov’ – og gør sig allehånde erfaringer om stort og småt. Det store er hans overbevisning om, at han bliver udødelig, og det små er al småborgerligheden der ikke får flyttet sig en millimeter.
Historien fortælles af Iggy, der er Jims bedste ven, måske hans eneste ven. Han har fået den særligt enestående opgave at fortælle om Jims liv, for Jim vil forsvinde, så snart han er blevet udødelig. Iggy lever sig eget liv, og er en af de formodentligt ganske få mænd, der knalder sig til gode skriveopgaver. Han beundrer Jim og følger ham som en trofast hund, når Jim kalder. Dialogerne mellem de to er værkets højdepunkter, og det nærmeste vi kommer en forklaring på, hvad Thomas, Jørgen og Jim har med hinanden at gøre.
Romanen har sin tiltrækning i al sin ubegribelighed, men alligevel føler man, at man er faret vild mellem Kjærstads Jeg er brødrene Walker og Madam Nielsens Det højeste væsen.
‘Jeg er verdens største kunstner. Jeg er et svin. Jeg er det hele.’
Stakkels Jim
Finn Janning
170 sider
Brændpunkt
Udgivet: 2020
Birte Strandby
Anmeldelse fra Berlingske Tidende: https://www.berlingske.dk/boger/ny-bog-demaskerer-den-danske-kunstscene-fuld-af-leverpostej-og-rocazino