Sabine Czerny har skrevet en kontroversiel bog om børneskolens skadelige indflydelse på børn! Det er ikke første gang, nogen har taget fat i den vestlige verdens uforbeholdne begejstring for test og prøver på bekostning af børnenes ve og vel og lærernes engagement. Således Alfie Kohn med The Homework Myth og Diane Ravitch med The Death and Life of the Great American School System – bøger, der tager fat i et skolesystem, der i stadigt højere grad baserer sig på ensartede test og standardisering af børn.

Czernys bog handler om egne erfaringer med de håbefulde små – der i øvrigt er blevet yngre: Hvor det før var de syvårige, der begyndte i skolen, er det nu de seksårige. Allerede efter otte ugers skolegang kommer den første test, og ungerne bliver stressede – og lærer måske, at der er noget, de ikke er gode til. Deres indlæring bliver fragmentarisk, så den matcher test og prøver, samtidigt med at de fra en tidlig alder kultiverer skoleskabte mindreværdskomplekser.

Træningen for at få gode testresultater stjæler af anden tid (det er også en pointe hos Kohn og Ravitch), for eksempel den tid der kunne været gået til musik og sport, og samtidigt tabes børn med specielle behov. Problemet er, at alle skal lære det samme på samme tid.

Czerny besluttede sig for at gå en anden vej og det har hun præsteret til skolemyndighedernes forargelse og forældrenes glæde. Det interessante er, at hun undervejs har skabt sine egne undervisningsmetoder og fundet læringsglæden hos både børnene og sig selv. Og hvori består så De vises Sten? Tja, det er faktisk det interessante – man skulle tro, at hun havde læst om Kresten Kold og Grundtvig – blandt andet benytter hun jævnligt det levende ord:

Oft bediente ich mich in dieser Klasse – auch afgrund der Zeitknappheit – der Methode des lebendigen Erzählens.

Czerny finder frem til er en velfungerende pædagogik – en næsten tro kopi af den, der blev grundlagt i Danmark for 150 år siden. Måske har den sin berettigelse, uanset PISA, tigermoms osv. afhængigt af hvad vi forventer, skolens opgave er?

Was wir unseren Kindern in der Schule antun – und wie wir das ändern können

Sabine Czerny

386 sider

südwest

Udgivet: 2010