Endelig et opgør med rigtigt mange års markedsføring og reklame! Siden 1967 har Philip Kotler med de jævnlige opdateringer af bibelen: Marketing Management: Analysis, Planning, and Control været toneangivende inden for markedsføring, og Ogilvy & Mather været praktikeren med de gode eksempler, begge, Kotler og Ogilvy, baseret på klassiske markedsføringsprincipper. Men nu har tiden ændret sig, og ikke mindst med internettets hjælp har forbrugeren fået en hidtil uventet magt.
Forbrugeren i førersædet kan for virksomheder betragtes som en lærebog i, hvordan man kan samarbejde med sine kunder og udnytte det enorme udviklingspotentiale der er i at være i konstant dialog med kunderne. Og det handler også en del om, hvor farligt det kan være på et marked, der ikke tager højde for, at forbrugeren ikke længere gider ikke blive talt ned til, og at selv tidligere tiders psykologiske værdi i TV-reklamer er ved at fordampe.
I stedet taler man om blandt andet crowd marketing, som da virksomheden Stormhoek gav 100 flasker vin til de første, der meldte sig til deres blog og efterfølgende anmeldte vinen på bloggen. Virksomheden fik en masse gode ideer til redesign af etiketterne, og salget af vinen steg fra 50 til 100.000 flasker på det engelske marked. Bogen bugner af ny viden og eksempler på, hvordan det nye superpotentiale bruges. Der introduceres et væld af nye og nyere begreber såsom spin-off, buzz, crowdsourcing, men netop sprogligt er der også enkelte fusere, eksempelvis vækker følgende sætning nogen overraskelse: Paris Hilton konsumerer mystiske guruer. Trods det ikke alt for stilrene sprog er det en nytænkende bog med mange spændende facetter udi markedsføringskunsten.
Forbrugeren i førersædet
Forfatter: Kirsten Dinesen
252 sider
Gyldendal Business
Udgivet: 2008
Birte Strandby
Trackbacks/Pingbacks